Myrstadens forum har bytt namn och plats! Nu heter vi istället Antkeepers. Välkommen att istället läsa allt om myror på www.antkeepers.com/se

Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Termiter 
Författare Meddelande
Flygmyra
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Termiter
Kasterna:
ägg: läggs av drottningen och kläcks till en nymf från ägg till nymf tar en månad.

Nymf: Nymferna kläcks ur ägg och de är vita och små så snart de blir större börjar de arbeta. En del blir soldater och en del blir arbetare de är väldigt mjuka och är blinda så de är väldigt sårbara. Från nymf till imago/vuxen 6 veckor.

Arbetare: Arbetare är blinda och är inte byggda för att slåss. De brukar hämta in blad och trä till boet och matar svampen med. Arbetare är riktiga bygg mästare de kan bygga ett 10 meter högt torn som fungerar som ett ventilation system. Arbetarna kan leva i 1 -5 år.

Soldaterna: vissa arter av soldater har jättekäkar och andra har som en kanon på huvudet. Soldaterna är blinda och har extrema käkar(inte dem som har en kanon på huvudet) som kan hugga igenom en människas hud.Ett enkelt sätt att besgra dem är om man tar dem bakifrån för där är de ganska mjuka och käkarna är inte där heller. De med kanonen kan känna av fienden på ett litet avstånd så de kan pricka fie nden även när de är blinda. Soldaterna kan leva i 1- 5 år

Drottningen och kungen(alates): De är helt unika gemfört med arbetarna och soldaterna och nymferna. De kan se och liknar mer kackerlakor än de andra i boet och drottningen kommer tillslut få en jätteäggsäck och kan då lägga över 20 000-72 000(beroende på art) ägg om dagen. Kungen är viktig för kolonin genom att han parar sig med drottningen flera gånger och även matar drottningen och rengör drottningen och arbetarna hjälper till förstås.
De brukar ofta ha många drottningar och kungar de brukar även få sekundäradrottningar som parar sig med kungen eller kungarna och de kommer inte att få storaäggsäckar. Kungen brukar faktiskt ligga ihop tryckt vid drottningens äggsäck. De kan leva upp till 50 år.
Ej klart kommer att redigeras då och då.

Sånt som kommer:
1x Macrotermes malaccensis
1x Carebara Castenea

Senast redigerad av jtermiteo 18 okt 2015 07:47, redigerad totalt 2 gånger.

07 sep 2015 09:50
Profil WWW
Arbetare

Jag har funderat på några saker igen...

Det finns viss risk att mitt följande resonemang blir lite abstrakt, för att inte säga flummigt, och dessutom ganska långt.

Jag läste nyligen en avhandling om termiters och myrors interagerande, dess uppkomst evolutionärt, och hur de båda tjänar alt förlorar på att leva i varandras närhet.

Det visade sig att relationen mellan dessa två ordningar är mer komplex än iaf jag kände till sedan innan. Det finns t.ex termiter och myror som delar boplats utan att för den skullen hamna i regelrätt krig med varandra.

"Cases of termites occupying parts of an active ant colony are also known [47]–[50]. Reasons of such cohabitations are generally unknown, although it has been noted that the contacts between ants and termites are rare in such cases, and qualified as neutral. Trager [50] mentioned that this type of association is frequent in the Neotropical region, involving different species of termites and ants."

Den allmänna bilden av myrors och termiters relation är (har varit, iaf för mig) att myror lite då och då drar över till termiterna och spöar skiten ur dem och snor allt de äger, om ni ursäktar att jag talar klarspråk.
Så behöver det alltså inte vara. Vi vet ju sedan innan att både myror och termiter har avancerade förhållanden till alla möjliga organismer (bakterier, svampar, växter och alla möjliga egentliga djur). Det vore därför inte speciellt konstigt om även myror och termiter slagit sina påsar ihop under historiens gång.

Det här får ses som ett slags underlag till mina frågor.

- Så vitt jag känner till, skiljdes termiterna från kackerlackorna långt innan myrorna skiljdes från steklarna. Jag kan ha fel, men är rätt säker på att så är fallet. Hur såg termiternas samhällen ut innan myrorna isf äntrade scenen? Hade de soldater då, eller är det en adaption som kommit till efter att en välorganiserad fiende började tränga djupt in i deras samhällen? De mer högstående djur som har termiter som föda påverkas inte nämnvärt av soldaternas käftar så jag tror att de främst är till för att skydda kolonierna mot myror.
Vore det inte så, utan att de även hade behov av soldater utanför kolonin, antar jag att de ständigt skulle stå under beskydd även när de samlar föda långt bortom sitt hem (det är så i vissa fall, men även då för att värja sig mot myror).

- förekommer det massiva angrepp av getingar mot termitsamhällen? I så fall kan det ha funnits behov för soldater innan myrornas uppkomst.

- Finns det termitarter utan soldater? Hur ser beståndet av myror i så fall ut där de bor? Jag skulle kunna tänka mig vissa öar eller andra isolerade platser dit termiter hittat, och myror inte gjort det.

- Jag råkade i diskussion med några andra forumanvändare gällande den långsiktiga strategin för t.ex vandringsmyrors angrepp på termiter. Några av er menade att myrorna är återhållsamma och undviker att döda termitdrottningen för att kunna angripa igen och igen under en lång tid. Finns det källor på detta?

- Om jag återvänder till de fall där termiter och myror växelverkar under samma tak: Vad kan respektive ordning tjäna på detta? Frågan är svår eftersom även den vetenskapliga frontlinjen verkar kämpa med att förstå det, men vi kan väl tillåta spekulation (inom rimliga gränser)?

- Nu blir det lite galet kanske... Jag är vansinnigt intresserad av pseudovetenskapen "spekulativ evolution". Den behöver inte nödvändigtvis vara just "pseudo" men blir lätt det eftersom så många lekmän "bidrar" till funderingarna. Jag orkar inte förklara vad det är, men det är inte svårt att ta reda på själv.
Här är mitt bidrag: Vi utgår från devisen "stigande tendens till komplexitet" som tycks gälla för organismer på jorden. Är det rimligt att anta att termiter och myror i en avlägsen framtid bildar komplexa samhällen ihop? Jag tänker mig myror (Atta t.ex) som bara producerar soldater, medan svampodlande termiter sörjer för allt egentliga arbete.
Är det verkligen mer osannolikt än att eusociala insekter fått för sig att hålla boskap eller odla unika svampar?

Jag har betydligt mer funderingar om det här än jag skriver ner nu, men jag antar att ni inte vill somna framför det här lååånga inlägget.

Men jag kan iaf hinta om att jag i ett par dagar funderat mycket över Synalpheus regalis (https://www.youtube.com/watch?v=z735I4m8F8c) och troligen kommer jämföra dessa med myror och termiter när jag samlat mina tankar om dem.

Tack för svar på förhand. Nåde er om ni svarar med oneliners, vilket mer eller mindre är en axelryckning i skrift!

Källa: http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0104410

11 sep 2015 17:03
Arbetare

Var väl jag som påstod att de inte alltid tömde hela termitsamhället och jag skall försöka finna den dokumentären där jag hörde detta.
Two lines...

Lasiua flavus

11 sep 2015 17:59
Flygmyra
Användarvisningsbild

1. De hade soldater och de fanns innan getingar, myror, bin och humlor fast de hade då soldaterna mot andra rovinsekter(äter andra insekter) som ville ha arbetarna och de behövde även ha soldaterna till att försöka stoppa termit ätande däggdjur och ödlor för soldat termiternas käftar är så starka att de kan uppna håll i huden vissa har kemikalier som de sprutar ut ur en kanon näslik spets på huvudet(inte effektivt på däggdjur bara om de träffar sår eller ögat).

2. De fanns ju innan getingar. Fast när getingarna kom kunde de inte döda några för termiternas bo vill inte getingarna gå in i de är inte effektiva underjorden som termitsoldaterna(några(600-1000) arter är ute på dagen de börjar getingarna slåss mot och tar arbetare och soldater). Getingarna kan inte anfalla under natten(då termiter brukar vara ute och samla föda) på grund av att de brukar vara inne i boet och de är för mörkt att flyga(de ser inte bra i mörker). En dag eller två dagar kan de anfalla för då är det svärmning och svärmarna klarar inte att döda en geting men soldaterna kan då blir de strider på boet getingarna brukar bara ta några soldater, svärmare och arbetare de nöjer sig med det. Fast många svärmare flyger iväg för att starta nya samhällen.

3. Ja, de finns faktiskt i asien mest de brukar försvara sig med de äldre arbetarna och de yngre börjar gömma drottningen och kungen. Vissa arter kan spränga sig själva med gift som dödar myrorna.

4. Jag har tyvärr ingen källa fast vissa myror brukar inte gå in i boet fast döda arbetare och soldater utanför boet. Det finns även myror som tar nymfer och ägg som växer upp och blir slavar åt myrorna.

5. tyvärr jag vet inte.

6. Det finns några myrarter(54 arter) som klarar av att samarbeta med termiter(bara passiva arter) en camponotus som hämnas på myror när de anfaller en termitstack.

Wow visste inte att det fanns eusociala räkor skulle vara roligt om man kunde köpa någon drottning till sitt akvarium.
Förresten GRATTIS LINUS! på din födelsedag

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

Senast redigerad av jtermiteo 18 okt 2015 07:50, redigerad totalt 2 gånger.

12 sep 2015 07:46
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

För- och nackdelar med att ha termiter som husdjur:

Fördelar:
De behöver inte dvala(inte säker om alla inte behöver de flesta behöver inte dvala).
Termiter är växtätare(kan äta även ägg och skinnet som nymferna ömsar) så man inte behöver ge dem insekter eller kött.
Termit arbetare är byggmästare(kan reparera boet på några timmar).
Termiter har mycket bra känsel(bättre än myrors) de kan känna av när regn kommer och när fienden är i deras tunnlar.

För-och nackdelar om de personligheter man har(avgör själv):
De är oftast pologyne.
Många termitarter är passiva(soldater lite agressivare).
Många arter är nattaktiva.
De har oftast soldater.
Drottningens bakropp kommer att svälla upp och kunna producera massa ägg.
De är mest i boet.

Nackdelar:
Drottningen kommer att börja lägga ägg efter 7-10 dagar efter man har fångat henne(och kungen).
Drottningen kommer ta mycket plats.
Soldater och arbetare är blinda.
Svampen tar plats.
Soldaterna har farliga käkar som kan skära igenom en människas hud.

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

18 sep 2015 15:08
Profil WWW
Arbetare

@ jtermiteo. Jag har glömt bort att svara dig men kommer göra det nästa vecka (ska resa bort nu). Men jag tackar iaf dig för att du tog dig tid att besvara mina frågor redan nu.

18 sep 2015 15:50
Flygmyra
Användarvisningsbild

Då väntar jag tills du kommer hem och förbereder för frågor.

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

18 sep 2015 15:52
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Läst hur många termitarter det finns på kontinenterna(de vissar bara deras hem kontinenter).
Här är det:
Europa 10 arter
Nordamerika 50 arter
Australien 360 arter
Sydamerika 400
Asien 435 arter
Afrika 1 000 arter
Sammanlagt 2 255 arter(tror det finns några till)

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

21 sep 2015 15:12
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Latinskt Namn: Macrotermes Malaccensis
Drottning och kung(alates): 12-15 mm
Drottning uppsvälld: 6-8 cm(vanligast med 6 cm)
Arbetare: 4-8 mm
Soldater: 5-14 mm

Koloni storlek: 100 000+
Är pologyne
Finns i Asien.
ägg per dag: 30 000+(uppsvälld)
Äter: Självodlad svamp
Beskrivningar: De bygger inga torn och är ganska lik macrotermes bellicosus på många sätt.
Står lite mer om dem: http://www.myantshop.com/Macrotermes.htm och här http://termitesandants.blogspot.se/2009 ... ensis.html
Köp här: http://www.antsfromasia.com/shop/458908 ... s./9791139 och http://www.world-of-ants.com/en/macrote ... ensis.html
En liten lista video: https://www.youtube.com/watch?v=Hui8dNl ... OuOlpgWZmh

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

23 sep 2015 06:49
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Någon som vill prova på det här quizet: http://www.pestworld.org/news-and-views ... mite-quiz/

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

05 okt 2015 07:07
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Artnamn: Odontotermes Longignathus
Drottning och kung (alates): 16-17 mm
Drotting uppsvälld: 4-7,5 cm
Arbetare: 2-6 mm
soldater: 5-10 mm

Koloni storlek: 600 000- 2 500 000
är pologyne
finns i asien
Ägg per dag: 35 000+(uppsvälld)
Äter: självodlad svamp.
Beskrivningar: den är lika macrotermes och den hör till de största odontotermes arterna.
Man kan köpa en odontotermes art här: http://world.taobao.com/item/3382683799 ... .26.usaHsk den är mindre än longignathus fast drottningen och kungen blir ungefär lika stora.

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

11 okt 2015 07:17
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

lite roligt att termiter är med på en lista 25 av världens farligaste insekter http://list25.com/25-most-dangerous-ins ... the-world/ man tänker att de inte ska vara där direkt.

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

27 okt 2015 12:54
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

En termit dagbok http://www.formiculture.com/index.php/t ... entry20849
Undrar om det finns någon som vill ha termiter eller är intresserad(vet att åtminstone tre är det)?

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

05 dec 2015 21:11
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

18 jan 2016 08:16
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Tänkte att den här videon är bra att titta på när man inte vet riktigt vad termiter är som man borde veta efter den här tråden https://www.youtube.com/watch?v=7QHmZK5rab4 och https://www.youtube.com/watch?v=qndutXt ... 2867808085

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

04 mar 2016 09:02
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Tänker skaffa termiter i år eller nästa så jag kommer att visa ritningar till deras bo jag tänker göra här. En sak jag redan vet jag ska göra på boet är storakammare.
Arten heter förresten Macrotermes malaccensis. hade tänkt köpa två kungapar termiter.

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

05 mar 2016 18:19
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Har hittat några hemsidor med fina termit bilder https://home.czu.cz/en/sobotnik/termiti/ http://www.123rf.com/stock-photo/termite.html http://www.shutterstock.com/s/termite/search.html Ni får gärna ställa frågor om vad som helst som handlar om termiter.

Sånt som kommer:
1x Carebara Castenea

07 mar 2016 16:33
Profil WWW
Flygmyra
Användarvisningsbild

Lycka till med termiter! Jag skulle gärna ha termiter jag med. Men jag väntar nog och ser hur det går för dig först. :-)

Camponotus herculeanus caucasicus - 1 samhälle
Formica sp. - 1 samhälle
Leptothorax acervorum

08 mar 2016 08:37

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2